Florian Schneider

Σε ηλικία 73 χρόνων πέθανε ο Florian Schneider, συνιδρυτής των πρωτοποριακών Kraftwerk, έπειτα από μια σύντομη αλλά οδυνηρή μάχη με τον καρκίνο.

Florian Schneider

Ο Florian Schneider, γιος του αρχιτέκτονα που σχεδίασε το αεροδρόμιο Bonn Airport της Γερμανίας, γεννήθηκε στις 7 Απριλίου του 1947 στο Ντίσελντορφ. Παρά το γεγονός ότι ανέκαθεν ήταν αρκετά ντροπαλός με τη δημοσιότητα, είναι γνωστό πως εκείνος κατεύθυνε τους Kraftwerk προς τα όρια του avant-garde ήχου. Στο σχολείο έπαιζε φλάουτο, αλλά ήδη από τότε έβρισκε τρόπους παραμόρφωσης του ήχου με διάφορα μηχανήματα όπως equalizer και fuzzbox. “Ο Florian ήταν φετιχιστής ήχου. Περισσότερο από εμένα. Εγώ είμαι περισσότερο φετιχιστής με τις λέξεις.”, είπε ο συνιδρυτής του Ralf Hütter σε συνέντευξη το 2015.

Το 1968 οι Ralf Hütter και Florian Schneider εκκίνησαν τη μουσική τους συνεργασία. Ίδρυσαν το ηλεκτρονικό στούντιο Kling Klang το 1970, στο Ντίσελντορφ, και ξεκίνησαν το multi-media project Kraftwerk.

“Το Kraftwerk δεν είναι μπάντα. Είναι concept. Το ονομάζουμε ‘Die Menschmaschine’, που σημαίνει η ανθρώπινη μηχανή. Δεν είμαστε συγκρότημα. Εγώ είμαι εγώ. Ο Ralf είναι ο Ralf. Και το Kraftwerk είναι ένα μέσο για τις ιδέες μας.” -Florian Schneider, 1975.

Η πρωτοποριακή χρήση πλήκτρων και synthesizer του Kraftwerk, που γεννήθηκε στα τέλη των 60ς-αρχές 70ς, ενέπνευσε δεκάδες καλλιτέχνες μετέπειτα. Όχι μόνο στην ηλεκτρονική μουσική, αλλά στη rock, hip-hop και R&B εξίσου.

Παρά τις αρκετές αλλαγές στο Kraftwerk lineup στα 70ς και 80ς, οι Florian Schneider και Ralf Hütter παρέμειναν οι δύο βασικοί άξονες για το πρότζεκτ. Οι εγκέφαλοι πίσω από τις πιο ριζοσπαστικές και εμπνευσμένες δουλειές του. Αρχικά το ντουέτο ηχογράφησε τρία άλμπουμ μαζί με τον Krautrock παραγωγό Conny Plank. ‘Kraftwerk‘ (1970), ‘Kraftwerk 2’ (1971) και ‘Ralf und Florian‘ (1973). Ωστόσο και οι ίδιοι θεωρούν το άλμπουμ ‘Autobahn‘ του 1974 ως το πραγματικό ξεκίνημά τους.  Ο δίσκος κέρδισε το 2014 το Grammy Lifetime Achievement Award.

The Kraftwerk Sound

Με το Autobahn ο Kraftwerk ήχος γίνεται πιο ξεκάθαρος. Επαναλαμβανόμενα beats κάτω από υπνωτικά synths σε λούπα, και φωνητικά σε vocoder που δημιουργούν ατέρμονα soundscapes. Αυτά σε πολλές περιπτώσεις μπορούσαν να κυριαρχήσουν σε μια ολόκληρη πλευρά ενός δίσκου. Με ορμητήριο τους το στούντιο Kling Klang και με επιπλέον μέλη τους Karl Bartos και Wolfgang Flur, το 1975 κυκλοφορούν το Radio-Activity’ . Αργότερα, το 1977, εμπνευσμένοι από το ‘Station to Station‘(1976) του David Bowie και μια επίσκεψη του ίδιου και του Iggy Pop στο στούντιο γράφουν το Trans-Europe Express’. Αυτό με τη σειρά του θα ενέπνεε μια αμοιβαία εκτίμηση και το κομμάτι “V-2 Schneider” του Bowie στο δίσκο ‘Heroes’.

Το 1978 κυκλοφόρησαν το Man-Machine’  και αργότερα, το 1981, το άλμπουμ ‘Computer World’. Ακολούθησε το ‘Electric Cafe’ (1986). Το τελευταίο άλμπουμ των Florian Schneider και Ralf Hütter μαζί ήταν το Tour De France’  το 2003 ύστερα από 12 χρόνια. Ο Florian Schneider αποχώρησε από τους Kraftwerk τελικά το 2008 αφήνοντας το Ralf Hütter ως το μόνο εναπομένον μέλος.

Ως πρόδρομοι της electro-pop και μουσικά έτη-φωτός μπροστά από την εποχή τους οι Kraftwerk βρίσκονταν συχνά παρεξηγημένοι και μπροστά σε ένα σκεπτικιστικό αμερικάνικο κοινό κατά τις περιοδείες τους στα 70ς. Ωστόσο στην πορεία κατάφεραν να επηρεάσουν καλλιτέχνες και κοινό απ’ όλο το μουσικό φάσμα. Οι Afrika Bambaataa’s στο single του 1982 “Planet Rock” χρησιμοποίησαν samples των “Numbers” και “Trans-Europe Express”. Το τελευταίο χρησιμοποιήθηκε και στο “Under Pressure” των Jay-Z και Dr.Dre. Πολλοί πρωτοπόροι της techno όπως ο Juan Atkins μίλησαν επίσης για τη σημασία που είχε η δουλειά των Kraftwerk στην dance και techno σκηνή.

“Οι Kraftwerk ήταν μια τεράστια επιρροή στην πρώιμη hip-hop σκηνή. Ουσιαστικά εφηύραν την electro μουσική, που με τη σειρά της επηρέασε τη σύγχρονη R&B και pop. Οι Kraftwerk είναι για τη σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική ό,τι είναι οι Beatles και οι Rolling Stones για την σύγχρονη rock.” – Moby, 2009.

Ακόμα και μεταθάνατον, το legacy του Florian Schneider και των Kraftwerk είναι αδιαμφισβήτητο. Χωρίς τη δική του συμβολή και καινοτόμες μουσικές ιδέες κανείς δεν ξέρει πραγματικά ποιά πορεία θα είχε ακολουθήσει η ηλεκτρονική μουσική. Κατ’ επέκταση θα έλεγε κανείς και πολλά άλλα είδη και καλλιτέχνες που επηρεάστηκαν από αυτή φυσικά.

“Δεν υπάρχει αρχή και τέλος στη μουσική. Κάποιοι θέλουν να σταματήσει. Αλλά συνεχίζει.” -Florian Schneider, πάνω στη μουσική των Kraftwerk, 1975.

Original source: Rolling Stone

 

 

 

 

 

 

Elektra Vais

Author Elektra Vais

More posts by Elektra Vais

Leave a Reply